I vår läser jag distanskursen Litteratur & Genus från Linnéuniversitetet där jag hoppas på få använding av mina kunskaper från genusvetenskapen jag läste i höstas. Jag valde att läsa denna kurs mycket på grund utav att många allmänna litteraturvetenskaplisga universitetskurser enbart har manliga författare på sina litteraturlistor, men att denna innehöll en blandning av Woolf, Boye och Strindberg. Just den litteratur jag är särskilt intresserad av och nyfiken på!
 
Första boken ut blev Virginia Woolfs Ett eget rum (A room of one's own), en essä som publicerades 1929 men känns som om den är skriven i nutid. Hon diskuterar mycket kring Austen och systrarna Brontë, William Shakespeare och utifall han skulle haft en syster och om hon skulle haft lika möjligheter att leva ut sina skrivkonster. Woolf diskuterar utifall kvinnor bara har möjlighet att bli författare om de har flera tusen pund om året som försörjning. 
 
Virginia Woolf,

Kommentera

Publiceras ej